Artist: Enrico Intra     Album: Gregoriani & Spirituals     Label: AlfaMusic     Code: AFMCD208

Gregoriani & Spirituals

  • Gregoriani & Spirituals

  • Enrico Intra

  • 25 May 2018

  • AFMCD208

  • 8032050018133

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  • Created on : 27 April 2018

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  • From: AlfaMusic

Press Release

Gregoriani, Spirituals, Gillo Dorfles: le nuove “visioni” musicali di Enrico Intra

Il nuovo progetto di Enrico Intra è in primo luogo un originale ponte musicale lanciato tra due musiche di impostazione modale e di natura  religiosa, nate a molti secoli di distanza e in differenti ambiti religiosi: il cattolico ed europeo canto gregoriano e il protestante e afroamericano spiritual. L’elaborazione del primo nell’ambito di una musica legata alla creazione estemporanea quale è il jazz, qui vissuto nelle sue propaggini più contemporanee, parte da lontano, da quando Enrico Intra si avvicinò a quel mondo realizzando per le Edizioni Paoline una serie di trascrizioni e originali rivisitazioni strumentali dei canti gregoriani che, a oltre trent’anni dalla loro uscita, sono ancora oggi veicolate con successo sui mercati dell’Europa del Nord. Il secondo fa parte di quegli archetipi della musica afroamericana, di quelle cellule linguistiche seminali di cui il Blues è la trave portante; Blues che il pianista e compositore milanese ha esplorato più volte e, in particolare, nel 1991 in un album con quel nome mentre nel 1970 aveva già inserito parti Gospel nella sua Messa d’Oggi. Con simili presupposti si comprende meglio il senso di questa operazione di assoluta originalità, nella quale la traduzione in inglese dei testi (o, meglio, dei loro significati) dei gregoriani scelti e l’esecuzione di una serie di noti Spirituals getta dei ponti straordinari tra due culture sicuramente diverse, ma così radicate nel nostro paesaggio sonoro da poter creare una comunicazione congiunta, forte e diretta, con gli ascoltatori. A questo contesto si aggiunge, come suggello finale, anche il canto religioso sardo portato da Gavino Murgia, a completare un quadro di religiosità  che,  in Intra, è sempre di natura laica. Ma l’album non é solo questo, e sarebbe già molto, perché il contesto si arricchisce di momenti decisamente profani, come i brani nel canonico piano trio o il solo di arpa per il dolcissimo Elena, una delle innumerevoli nipoti del Maestro. Profani, ma pervasi da quel senso di riflessione, di spiritualità e di essenzialità che contraddistingue l’intera opera, nella quale la ricerca sul suono e sul linguaggio  resta centrale e sorprendente. Prendiamo come esempio la voce di Joyce, autentica, profonda e commovente  nelle parti legate alla sua tradizione, sorprendente e del tutto nuova, inusuale, nel trattamento dei canti gregoriani, parte di un universo a lei estraneo, eppure affrontato in maniera così diretta, innocente, quasi timorosa da porsi al di fuori da ogni filologica riproposizione e diventare così interessante e nuovo. L’aspetto timbrico è assolutamente eccezionale anche per i molteplici organici scelti, in cui la presenza dell’arpa di Marcella Carboni è un segno di originalità e apre particolari orizzonti timbrici, arricchiti dall’uso di uno speciale carillon costruito dalla stessa musicista e anche, in un brano, posta a dialogare con la registrazione di uno dei citati gregoriani incisi per le Paoline. Un suggello particolare agli Spirituals lo offre invece la presenza dell’organo di Stefano Proietti, che conferisce un’impronta chiesastica necessaria al climax generale della musica, che trova negli interventi del piano trio un momento di discontinuità timbrica, ma  narrativamente coerente per la calma riflessività dell’insieme. Matteo Bortone e Stefano Tamborrino rappresentano la nouvelle vague del jazz italiano contemporaneo, hanno un pensiero musicale che predilige l’interplay e la costruzione collettiva che nascono da una forte personalità individuale. Insieme a Intra, seguendo anche la costruzione a cellule, non idiomatica bensì costruita intorno a formule ritmiche, melodiche e seriali che fungono da centro gravitazionale della musica, danno vita a un’altra declinazione dei trii del pianista, moderna e del tutto rispondente alle sue attuali esigenze espressive, chiaramente evidenziate dall’omaggio a Gillo Dorfles e dal curioso Gomme (in cui il pianoforte viene “preparato” con l’inserimento, nella parte grave,  di due gomme per cancellare). Alla fine, come spesso avviene nei progetti di Intra, la musica assume una configurazione lontana da quelle abituali, si colloca in un terreno che, parafrasando il suo volume Improvvisazione altra? può veramente definirsi “altro”, fuori dagli schemi e, perché no, persino visionario.

Maurizio Franco

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Gregorian Chants, Spirituals, Gillo Dorfles: the new musical "visions" of Enrico Intra

This new project by Enrico Intra is first and foremost an original musical bridge that spans two musical genres: the European and Catholic Gregorian chant and the African-American and Protestant spiritual, both of which have a modal structure and a religious character, but which were created at a distance of many centuries and in two very different religious contexts. The concept of re-elaborating the Gregorian chant according to a more modern aesthetic formula, is certainly not new to Enrico Intra, and over thirty years ago he realized Melodie gregoriane, a 2 CD set of transcriptions and original instrumental reinterpretations of Gregorian chants for the Edizioni Paoline label, which are still very highly considered in Northern Europe, so many years since they were first released. In this latest record Intra has combined some of the more contemporary aspects of jazz, a form of music in which improvisation predominates, with this most ancient musical form. The spiritual is instead an archetype of African-American music, and a seminal expressive style of which the blues is the keystone. This is a genre that the Milanese pianist and composer has explored several times, especially in 1991 when his album The Blues was released, and his 1970 album Messa d’Oggi also included some Gospel elements. If one bears in mind these previous works by Intra it is easier to understand the meaning of this absolutely original project, in which the translation into English of the texts (or the essential meanings) of the Gregorian chants, in addition to the re-elaboration of several well-known spirituals, throws an extraordinary bridge between two cultures that are certainly different, but that are so deeply rooted in our collective soundscape that when presented together they can create a strong and direct communication with almost any listener. In addition at the end of the CD there is a Sardinian religious choral chant contributed and performed by Gavino Murgia, which represents an extra element for elaborating a richly spiritual atmosphere that, as always with Intra, nevertheless maintains a positively tangible and real quality. 

All this in itself would already be a great deal, but there is much more to this album, which is enriched by some decidedly secular moments, such as the tracks performed by a classic piano trio and the harp solo on the charming track Elena, dedicated to one of the Maestro's many nieces. These may be more secular pieces, but they are all pervaded by the general mood of reflection, spirituality and essentiality that distinguishes the record as a whole, with its astonishing organic investigation of various aspects of sound and of several different stylistic approaches to music. For example Joyce Yuille's voice is suitably authentic, profound and moving in the tracks that are closely related to her own tradition, but it is unusual, surprising and completely original in her treatment of the Gregorian chants. They may belong to a universe that is alien to her, and yet she tackles them in a direct and somehow innocent way, almost as if she were apologizing for being so interesting and new, and for departing from a more strictly philological approach.

The timbral aspect of the record is also absolutely exceptional, due to the many different combinations of the musicians in the basic line-up. Thus Marcella Carboni's highly original harp playing opens up some exceptional timbral horizons, enriched by the use of a special music box built by the musician herself and also, in one track, engaging in a dialogue with one of the above-mentioned Gregorian chants recorded so long ago for Edizioni Paoline. A special addition to the spirituals is the presence of the organ played by Stefano Proietti, which adds a more churchy sound, indispensable for creating the appropriate feeling of crescendo and climax in the music. There may seem to be some moments of timbral discontinuity when the organ appears within the context of the piano trio, but it always maintains a certain sense of coherence and connection, within the calm and reflective narrative of the record as a whole.

Matteo Bortone and Stefano Tamborrino are leading representatives of the nouvelle vague of contemporary Italian jazz, and they have a musical attitude based on interplay and collective creation that nevertheless stems from their strong individual personalities. Together with Intra, and founded on a use of musical cells that is not a conventional form of improvisation but is built around rhythmic, melodic and serially derived formulas that act as the gravitational center of the music, they give the pianist's trios a whole new living dimension, which is very modern and which completely responds to his current expressive needs. This is clearly manifested in the homage to the centenarian Italian art critic, painter, and philosopher Gillo Dorfles and in the curious piece Gomme, in which the timbre of the bass strings of the piano was modified by inserting two rubber erasers (in Italian gomme) into the frame of the instrument. In the end, as is so often the case in Intra's projects, the music takes on connotations that are far from usual, and it transports us to a zone that, as suggested by the title of the handbook and guide to improvisation written by the composer, Improvvisazione altra?, can truly be defined as “altra” (other): a zone that is far away, well outside the proverbial box, and that can perhaps even be considered as visionary.

Maurizio Franco

 

Track List

1.    A HOLY DAY FOR US 

2.    WADE IN THE WATER

3.    GILLO

4.    MORNING STAR 

5.    THIS LITTLE LIGHT OF MINE 

6.    SCHERZO (da Anbahnen)

7.    SOMETIMES I FEEL LIKE A MOTHERLESS CHILD

8.    PER ELENA

9.    GOMME

10. THE NEW BORN 

11. NON SOLO BE BOP

12. AMAZING GRACE

13. ODE TO THEE

14. INTRÁNNIAS

All composed by Enrico Intra except 2, 5, 7, 12 and 14 by Gavino Murgia

Publishing: AlfaMusic Studio (Siae)

 

Personnel

Enrico Intra piano

Joyce Elaine Uille voice

Marcella Carboni harp

Matteo Bortone double bass

Stefano Tamborrino drums

Gavino Murgia, Tenore Gòine di Nùoro voices

Stefano Proietti organ

 

Produced by Alessandro Guardia & Fabrizio Salvatore for AlfaMusic Label&Publishing

Production supervision Fabrizio Salvatore

Liner notes Maurizio Franco

Translation Tris Bruce

Cover drawing Andrea Strizzi

Photos: Fabiana Toppia Nervi (at Camera del Lavoro - Milano)

Ferruccio Gòia (Gavino Murgia and Tenore Gòine di Nùoro)

Graphic project Riccardo Gola

Recording Data

Recording, Mix and Mastering AlfaMusic Studio - Rome

Sound engineer Alessandro Guardia

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